הבית הלבן: נתניהו נענה לדרישת ביידן - ויפתח את מעבר כרם שלום להכנסת סיוע

נשיא ארה"ב ערך שיחה קשה עם רה"מ שנמשכה כחצי שעה • גורם המעורה בפרטים: "תחילת הפעולה היא המנוף היחיד שיכול לגרום לסינוואר להסכים לעסקה" • בתוך כך, חבר הלשכה המדינית של חמאס איים: "כל פעולה צבאית תעמיד בסכנה את המו"מ"

לאחר הודעות הפינוי: פלשתינים נמלטים מרפיח // רויטרס

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו ערכו היום (שני) שיחת טלפון, שבה דרש ביידן הבהרות בנוגע לכניסה לרפיח. השניים שוחחו כחצי שעה בשיחה שהוגדרה כקשה. על פי הודעת הבית הלבן, רה"מ הסכים לדרישת ביידן והבטיח כי יפתח את מעבר כרם שלום לכניסת סיוע הומניטרי.

תושבים מתפנים מהעיר רפיח בדרום רצועת עזה

בישראל ציפו לשיחה קשה בין השניים על רקע ההתנגדות הקודמת של ביידן לכניסה של צה״ל לעיר. גורם מדיני אמר כי קיים חשש אמיתי שביידן "יזרוק את ישראל מתחת לאוטובוס משיקולים פוליטיים פנימיים בארה״ב".

 

לדבריו, ״ממשל ביידן אומר שהוא מחויב לחיסול חמאס, אולם בפועל לוחץ להימנע מפעולה במעוז הגדול האחרון של ארגון הטרור, זאת על רקע הבחירות שם. אך האמריקנים צריכים להבין שהגורם שרוצה לעכב את רפיח היא איראן, שהשארת חמאס על הרגליים היא אינטרס שלה״.

תושבים מתפנים מרפיח בדרום רצועת עזה, צילום: רויטרס

הגורם המדיני הוסיף כי ״אנו נמצאים ברגע קריטי של המערכה. אם האמריקנים יפנו עורף לישראל המשמעות לאזור כולו תהיה קשה. תחילת הפעולה ברפיח היא המנוף היחיד שיכול לגרום לסינוואר להסכים לעסקה לשחרור חטופים, שהיא הדרך היחידה להגיע לעסקה גדולה יותר עם סעודיה".

הגורם הישראלי גילה כי ההחלטה להתניע את הפעולה ברפיח התקבלה אמש בקבינט פה אחד, לאחר שכל חבריו הסכימו כי הסיכויים כרגע לעסקה, אפסיים.

תקיפות במזרח רפיח לאחר הודעת הפינוי // רויטרס

מוקדם יותר פרסמנו כי גורם מדיני המעורה בפרטים אמר ל"ישראל היום": "המשא ומתן לא תם. עדיין לא נמסרה תשובת חמאס ואם היא תהיה חיובית הפינוי של רפיח ייעצר". משמעות הדבר שישראל לא סוגרת את הדלת חרף דיווחי חמאס.

הניסיון הישראלי למיצוי המו"מ עודנו מתקיים ונראה שתחילת פעולת הפינוי משרתת את הלחץ על חמאס והמתווכות לרתום את ארגון הטרור לעסקה שלא כוללת סיום מלחמה.

פלשתינים עוזבים את רפיח לאחר שהוטלו כרוזי צה"ל, צילום: רויטרס

חבר הלשכה המדינית של חמאס, עיזאת א-רישק איים כי פעולה צבאית של ישראל ברפיח "תעמיד את המשא ומתן בסכנה". לדבריו, "זה לא יהיה פיקניק לצבא הישראלי. נתניהו וממשלתו יישאו באחריות".

שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל, כתב בחשבון ה-X שברשותו כי שישראל חייבת לוותר על הפעולה הקרקעית ברפיח. לדבריו, "האיחוד האירופי והקהילה הבינלאומית יכולים וחייבים לפעול כדי למנוע תרחיש כזה. ההוראה של ישראל לפנות אזרחים ברפיח מבשרות את הגרוע מכל: עוד מלחמה ורעב".

מוקדם יותר, משרד החוץ של צרפת פרסם הצהרה, שבה חזר על ההתנגדות לפעולה צבאית של ישראל ברפיח. "צרפת מדגישה כי עקירה בכפייה של אוכלוסייה אזרחית היא פשע מלחמה על פי החוק הבינלאומי", מסר המשרד. "אנו חוזרים על קריאותינו לשחרור כל החטופים המוחזקים על ידי חמאס ולהפסקת אש ממושכת".

גם בירדן הביעו התנגדות חריפה. שר החוץ איימן א-ספדי הזהיר ואמר כי "הפלשתינים עומדים בפני סכנה של טבח נוסף". בתוך כך, מצרים העלתה את רמת הכוננות בצפון סיני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר