עצוב ומחריד: מיצב פריטים של ילדים יהודים שנרצחו בשואה

"טלאי צהוב" מציג מגוון חפצים אישיים של ילדים ששהו בגטו טרזיינשטאט, שרבים מהם נשלחו אל מחנות המוות ונרצחו • מעט מהם נמצאים עימנו לספר את עדותם

מתוך מיצב "טלאי צהוב" . צילום: דוברות הרשות השופטת

"טלאי צהוב", כך נקרא המיצב החדש שנפתח אתמול (ראשון) בבית המשפט העליון לזכרם של ילדים יהודים שנרצחו בשואה.

במיצב מוצגים מגוון פריטים של ילדים ששהו בגטו טרזיינשטאט, שרבים מהם נשלחו אל מחנות המוות ונרצחו, ורק מעטים שרדו. חלק מהמוצגים נמצאו עם שחרור הגטו ואחרים נתרמו על ידי ניצולים שחלקם עלו לישראל לאחר השואה. מעט מהם נמצאים עימנו לספר את עדותם.

מתוך מיצב "טלאי צהוב", צילום: דוברות הרשות השופטת

בין החפצים האישיים שמוצגים במיצב: משחק, כרטיס ברכה ומכתב, פנקס ופתק כתוב - כולם של ילדים שחיו בגטו וכולם מספרים את סיפור חייהם שהיה טבול בפרידה ופחד, בכאב ורעב ובגעגועים ותקווה של ילדים שמנסים לייצר שגרה במציאות של מלחמה.

גטו טרזיינשטאט (צ'כוסלובקיה) הוקם בשנת 1941 על ידי הרייך השלישי של גרמניה הנאצית ונסגר בשנת 1945. הגטו שימש כמחנה ריכוז ומעבר של יהודים מארצות אירופה אל מחנות המוות במזרח אירופה. הגטו תפקד, מסיבות פוליטיות, לפרק זמן, כ"גטו לדוגמה".

מתוך מיצב "טלאי צהוב", צילום: דוברות הרשות השופטת

לפיכך, הדבר אפשר, באותם ימים, למבוגרים ולילדים השוהים במקום לזכות לטיפול בריאותי, חינוך, פעילות חברתית, ולאפשרות ליצור. המוצגים בתערוכה נמצאו בגטו, במידה רבה, כתולדה של המגמה התעמולתית הזו שהפעילה גרמניה הנאצית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר